Gripen kan bli en sjöfågel PDF Skriv ut E-postadress
Användarbetyg: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Ingenjörstorget Community , 2010-01-19 05:19

Gripen kan bli en sjöfågel

 

Nu har Saab dammat av de gamla planerna på en sjöbaserat Gripenplan. Det är den indiska flottan som frågat om Saabs kan bygga en JAS-variant som kan starta och landa på hangarfartyg.

 

Gripen i tänkt utförande för hangarfartyg

Gripen i tänkt utförande för hangarfartyg

Ryskt hangarfartyg med typisk skidbacke

Ryskt hangarfartyg med typisk skidbacke

Den indiska marinen har beslutat bygga upp en flotta med hangarfartyg. Och nu frågar man om Saab är intresserad av att bygga flygplan till dem. Det har väckt programmet ”Sea Gripen” till liv. Saabs första tankar på en Sjögripen härstammar från mitten av 1990-talet

Det är ganska måttliga ändringar som behöver göras på Gripen, som redan från början är konstruerat för korta banor (800 meter)på de svenska vägbaserna. Planet klarar också av mörkerlandning under svåra villkor med snö, regn och kraftig sidvind.

Men trots att Gripen har många egenskaper som gör det lämpligt för hangarfartyg måste den modifieras på några punkter, uppger Saab :

* Vid landning på fartygsdäck är sjunkhastigheten högre än normalt (20 fot per sekund), vilket kräver kraftigare landställ, särskilt det främre stället.

* Hangarfartygets korta start- och landningsbana (300 meter) kräver att planet och stoppas med en bromskrok där bak och eventuellt startas med katapult. Det kräver förstärkningar av flygplanskroppen. Tillsammans med förstärkta landställ blir planet 400 kilo tyngre. Samtidigt blir lastkapaciteten en tredjedel lägre.

* Den salta havsmiljön ställer högre krav på korrosionsbeständighet än landbaserade plan.

Den indiska flottan behöver mellan femtio och hundra sjöbaserade flygplan till sin framtida flotta av tre eller fyra hangarfartyg. Det första fartyget levereras om tre år från Ryssland. Det är det gamla ryska hangarfartyget Admiral Gorshkov, byggt mellan 1978 och 1982, som nu rustas upp åt indierna. Fartyget kommer att kosta närmare tjugo miljarder kronor.

Admiral Gorshkov ska i indiska flottan kallas INS Vikramaditya och anpassas för ryska stridsflygplanet MIG-29. I affären med Indien ingår också sexton MIG-29or, varav de fyra första levererades redan före jul.

Förfrågan till Saab ska därför inte tas på alltför stort allvar. Och Saab har inga planer på att gå vidare med utvecklingsarbetet av en sjöbaserad Gripen innan det finns en beställare. Och om det någonsin blir en Sjögripen kommer den att byggas tillsammans med ett land som har erfarenhet av såväl hangarfartyg som flygplan, uppger Saab.

Källa Nyteknik

 

Quote this article on your site

To create link towards this article on your website,
copy and paste the text below in your page.




Preview :


Powered by QuoteThis © 2008
Senast uppdaterad 2010-01-19 05:20
 

Senaste nytt

Våra Nyhetsbrev

TEKNIKNYHETER TEKNIKJOBB

Prenumerera Ingenjörstorgets Nyhetsbrev

Ta emot i format:

Logga in på din Community

nophoto

lost pwd lost username

Visitor Worldwide

SocialTwist Tell-a-Friend
Swedish English Finnish French German Norwegian Russian Spanish

Ingenjörstorget Community (växel 013-310312)


Breadcrumbs

Startsidan Nyheter

 

Statistics

Sidvisningar : 10097369

Logga in på din Community